Willem de Kooning Academie
Graduation Show 2016

De eindexamententoonstelling vind dit jaar weer plaats in het eigen academiegebouw, een verbetering ten opzichte van vorig jaar toen het eindexamen buiten de deur plaats vond. Er is genoeg ruimte per student en de individuele presentaties komen over het algemeen beter tot hun recht, omdat er daadwerkelijk verbindingen konden en worden aangegaan met de ruimtes. Er zijn veel installaties en objecten te zien dit jaar, gecombineerd met performance of interactieve elementen.

Dit jaar studeert de tweede lichting studenten af onder het vernieuwde onderwijsmodel van de WDKA. De student verhoudt zich, naast de gekozen studierichting, tot een van de drie practices: autonomous, social of commercial practices. Het geeft de houding van de student aan binnen uiteenlopende disciplines, die steeds meer naar elkaar toe lijken te groeien.

mdekoning

Roos Tulen

Roos Tulen maakte een sociale installatie rondom de vluchtelingencrisis: een gedekte tafel waarin de toeschouwer wordt uitgenodigd om aan te zitten en samen voedsel en drank te delen. Wat betekent thuis? Wat betekent het om te delen, om je open te stellen voor een ander? De (Syrische) gerechten worden opgediend en samen geconsumeerd, simultaan met verhalen die via audio en video worden geprojecteerd op tafel en die de deelnemers via een koptelefoon volgen. Na mooie en ook pijnlijke verhalen, muziek, dansen, zoete en hartige gerechtjes, fruit, thee en koffie wordt er als sluitstuk een pijnlijke verassing geserveerd. Na het eten raken we met elkaar in gesprek.

Het werk is een emotionele, ondubbelzinnige poging om de toeschouwer te betrekken en te engageren bij deze kwestie, eerst via de zintuigen, dan via verhalen en vervolgens via de emoties, wat aan tafel weerklank vind. Het roept interessante vragen op over de rol van de kunstenaar en over de rol van kunst in het algemeen. Is het mogelijk om tegelijk beeldend kunstenaar en activist te zijn? Levert het morele en humanitaire gelijk van het onderwerp ook een uitdagende vraag op voor het werk van de kunstenaar, en voor de toeschouwer?

BIJ METROPOLIS M NR 4-2016 (AUGUSTUS-SEPTEMBER) VERSCHIJNT DE JAARLIJKSE EINDEXAMENBIJLAGE MET PORTETTEN VAN DE BESTE KUNSTENAARS VAN DE NEDERLANDSE EN BELGISCHE KUNSTACADEMIES

NU IN HET NIEUWE NUMMER VAN METROPOLIS M: HET GROTE KUNSTACADEMIE ALUMNI ONDERZOEK. EEN GROOT ONDERZOEK NAAR HOE JONGE KUNSTENAARS TERUGKIJKEN OP HUN ACADEMIETIJD EN DE EERSTE JAREN VAN HUN KUNSTENAARSCHAP